Försäljning: HEALTHY SALES
En säljutbildning för dig som jobbar inom träning och friskvård. Perfekt om du jobbar i receptionen, som säljare, medlemsrådgivare eller personlig tränare.
Försäljning handlar i stor utsträckning om att hjälpa kunden att fatta rätt beslut. Detta kan vi hävda är speciellt sant i vår bransch där vi erbjuder världens bästa produkt – träning. Vi arbetar i denna bransch för att vi älskar att hjälpa människor att må bra och för att göra det så behöver vi sälja. Försäljning är egentligen inte så komplicerat. Det handlar om att ha en bra plan, en struktur och att vara förberedd. Den här utbildningen kommer hjälpa dig att med just detta, så att du efter utbildningen kommer känna dig både tryggare i din säljroll och få ett mycket bättre resultat.
Vi kommer titta på hela säljprocessen och dela upp den i fyra olika delar. Genom att metodiskt arbeta med varje del så kommer ni garanterat märka att kundstocken och snittintäkten per kund ökar och att ni även får minskad drop off. Försäljningen blir roligare och kunderna nöjdare!
DEL 1: Prospektering/kartläggning/inventering
Leads är försäljningens bränsle. Utan leads så stannar motorn och ditt jobb som säljare blir genast mycket svårare. Ni kanske själva har upplevt att vissa perioder är tröga och att ni har ett minskat flöde av kunder in på er träningsanläggning. Då många anser att det i huvudsak beror på säsongsvariationer eller för få kampanjer menar vi att det istället beror på att det inte finns en tillräckligt stark metod för att generera leads.
• Hur hittar jag kunderna utan att behöva förlita mig på annonser och kampanjer?
• Hur gör jag för att aldrig få slut på leads?
DEL 2: Boka möte
Här brister 9 av 10. Detta är en av dom absolut viktigaste delarna i hela säljprocessen, men tyvärr det som det läggs minst tid på för att många anser att det är lite läskigt. Det behöver det självklart inte vara och här får du lära dig hur du kan bli mer effektiv i dina samtal och få fler prospekt att besöka dig och er träningsanläggning.
• Hur gör jag för att få så stor utdelning som möjligt på mina samtal?
• Vad säger jag och varför?
• Vad säger jag inte och varför?
• Hur skapar jag ett intresse till den jag ringer på bara 3,5 sekunder?
• Hur får jag personen att komma till mötet?
DEL 3: Kundmötet
Det är nu det gäller! I nästan alla säljprocesser uppstår frågor och invändningar – och antingen köper du personens argument till att inte handla er produkt eller så köper personen dina argument och blir en kund! I denna del får du massor av praktiskt tips och verktyg för att ditt sälj blir så effektivt och kvalitativt som möjligt. Du kommer känna dig i full kontroll i ditt nästa möte och säljet kommer bli så mycket roligare!
• Hur gör jag en vass behovsanalys så att jag får så lite invändningar som möjligt när det är dags att gå på avslut?
• När är det dags att gå på avslut, hur många gånger kan man gå på avslut och vilket av alla avslut ska jag välja?
• Hur hanterar jag invändningar och vad är dom rätta svaren?
• Hur styr jag och hur tar jag tillbaka kontrollen av ett samtal?
• Hur dubblar jag mina closings?
• Är säljet slut nu när personen valde att handla?
• Varför är det så svårt att göra en förändring?
DEL 4: Återkoppling
Den här avslutande delen handlar mycket om retention och kundnöjdhet, men det är också en viktig källa för dig att få både fler leads och fler avslut. En nöjd medlem är en av er träningsanläggnings viktigaste tillgångar. Genom att följa upp får ni massor av värdefull information om kunder och er verksamhet som kommer ge er möjlighet att både förbättra kundnöjdheten och er lönsamhet.
• Vad finns det för fördelar med att ALLTID återkoppla?
• Hur gör jag ett proaktivt samtal?
• Är det också sälj?