Hela branschen befinner sig i en extremt tuff situation, det kan vi konstatera. Men är det omöjligt att få nya medlemmar, sälja och leverera träning? Svaret är såklart nej. Behovet av träning och fysisk aktivet kvarstår även om den kanske inte kan levereras på exakt samma sätt som tidigare.
Vi ser flera kreativa klubbar runt om i landet som på olika sätt ställer om för att möta marknadens behov och det finns förvånansvärt många som är intresserade av att teckna medlemskap trots att läget ser ut som det gör. Vi möter Hanna Strömberg (digitalt, såklart), försäljningschef på Umeå Sport & Motion, för att ställa några frågor om hur de jobbar med sin försäljning och paketering för att kunna vara relevanta på marknaden.
Hanna berättar att de haft en tuff period ända sedan i våras, men att de med olika aktiviteter, bland annat med hjälp av KlubbSveriges tjänst Boost, ändå lyckats fylla sina PT-grupper, fått in nya medlemmar och nu senast haft otroligt högt tryck på sina live-streamade klasser som körs helt digitalt i en sluten Facebook-grupp.
Hur har Boost hjälpt er under hösten?
Boost hjälpte oss se potentialen i PT Small Group framför allt och att potentialen på PT-sidan är stor. Vi har förut mest jobbat med singel PT-timmar och försökt paketera workshops och andra små utbildningstillfällen under året men utan att få något stort gensvar på någon av grejerna. Med Boost blev det superenkelt!
Vad är er uppfattning om tjänsten?
Att vi får hjälp med det vi behöver, nämligen paketeringen! Men också stöttningen från er och andra klubbar. Jag gillar verkligen att nätverkets kraft kommer fram och att vi drar lärdomar av varandra. Det finns så otroligt många kompetenta och kreativa människor i nätverket och det är superfint att så många delar med sig av tips och idéer så att vi slipper uppfinna hjulet hela tiden.
Vilka har varit de största fördelarna med Boost?
Att vi kunnat nå kunder vi annars inte fått utan bara fantiserat om “80%-arna” som vi brukar kalla dem, dvs den stora del av befolkningen som inte tränar på gym och som är svåra att nå med ett generellt budskap.
Upplever du att ni att Boost är prisvärt/får ni tillbaks det ni investerat?
Ja, absolut! Vi har räknat på att vi går med vinst om vi fyller 1 PT-grupp, vilket vi definitivt har gjort. Då har tränarna mycket bra betalt under själva träningstimmarna.
Vilka är dina bästa tips till andra klubbar för att ta sig igenom den tuffa period som vi just nu går igenom?
Det är supersvårt då vissa regionala restriktioner nu uttalat hindrar folk från att besöka oss! Men att fortsätta jobba med sitt varumärke och erbjudande för att vara top of mind när allt det här är över känns viktigt. Det ska vara självklart att komma till oss när restriktionerna släpper för att vi fortsatt sprida samma positiva budskap hela tiden samt ställt om istället för att ställa in för de som vill fortsätta träna med oss.
Stort tack Hanna för din tid och för att du delar med dig av era erfarenheter! Vi håller alla tummarna för att den här krisen snart är över.