Select Page

STOCKHOLM, 28 mars, 2022

Livsmedelsbolaget inom functional foods, Fuud AB, har i dag ingått avtal om att förvärva Foodbox. Förvärvet kommer stärka Foodbox erbjudanden mot gym, sporthallar och padelhallar, och bidra till ännu bättre samarbeten med både nya och befintliga kunder.

Foodbox bygger på starka kommersiella grunder och utgör viktiga tillskott för Fuuds strategi och vision. Förvärvet tillför ett starkt, snabbväxande varumärke samt ett konkurrenskraftigt team med en försäljning riktad mot sport och träning. Detta öppnar upp för ny distribution för Fuud inom gym, sporthallar och padelhallar som förväntas ge stora synergier för Fuuds övriga varumärken. Fuud har sedan tidigare flera varumärken som lämpar sig väl i segmentet, däribland funktionsdryckerna iQ Fuel och Homie Synbiotic. Foodbox kommer att fortsätta att fokusera på att hjälpa sina återförsäljare att skapa lönsamhet och att få fler nöjda medlemmar. Genom att skapa unika erbjudanden och kost- och träningsprodukter vill Foodbox vara en nära samarbetspartner till gym, sporthallar och padelhallar.

”Vi är imponerade av hur Foodbox har drivit organisk lönsam tillväxt de senaste åren. Med detta varumärke ser vi ett tydligt win-win-case där Fuud ges större möjligheter att ta nästa steg mot expansion och möjlighet till ökad lönsamhet på den prioriterade nordiska hemmamarknaden. Fuud kommer dra stor nytta av detta varumärke och dess starka management-team” säger Peter Blom, VD Fuud.

Marknaden för hälsa, funktionell mat och andra hälsorelaterade produkter och tjänster ökar för varje år. Genom att ingå i Fuuds koncern ges Foodbox rätt förutsättningar att växa sig ännu starkare i Sverige och goda möjligheter att även växa på den övriga nordiska marknaden.

Om Foodbox
Foodbox har en stark position inom segmentet träning och hälsa med över 450 återförsäljare i Sverige där bolaget har egna frysar i gym, sporthallar och andra träningsanläggningar som till exempel padelhallar. Foodbox erbjuder idag 13 nyttiga färdiglagade rätter som är speciellt framtagna för de som vill må bra, komma i form och få bra balans av protein, naturliga fetter och långsamma kolhydrater, vilket ger goda förutsättningar för ett aktivt liv.
För ytterligare information, kontakta:
Peter Blom, VD
E-mail: peter.blom@fuudunited.com
Tfn: 070-655 56 98

Om Fuud-koncernen
Med visionen att vara nordisk marknadsledare 2025 samlar Fuud en rad spännande svenska varumärken inom Functional Foods under samma tak, för att med gemensam kraft utmana de befintliga spelarna inom en av livsmedelsbranschens snabbast växande kategorier.

Fuud växer genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv med stort fokus på högkvalitativt innehåll, spännande innovationer och attraktiv design. Fuuds mål är att erbjuda nya och bättre alternativ än de som redan finns på marknaden, och samtidigt bidra till såväl bättre hälsa som ökad livskvalitet för Nordens befolkning.

Med naturligt inbyggd framåtanda, en stark och hungrig säljkår samt en rad rutinerade nyckelspelare i ledning och styrelse har Fuud skapat en balans mellan muskler, driv och erfarenhet. Inom Fuud-koncernen finns just nu följande varumärken: iQ Fuel, Homie, Beijing8, GI-Boxen, Foodbox, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Frill, Nathalie’s, Barfly, Bezzt of Nature och Legendz.

 

Fuud AB
Gårdsvägen 10B
16970 Solna
www.fuudunited.com