Att det här året har haft en ovanligt tuff start kan vi nog alla vara överens om. Inget är som det brukar och därför är det också viktigare än någonsin att tänka utanför boxen även när det kommer till sin egen medlemsrekrytering. Nya utmaningar kräver nya, kreativa lösningar.
Under våren lanserade vi BOOST, ett marknadsföringskoncept framtaget just för att på ett kostnadseffektivt sätt hitta nya leads och få in nya medlemmar. Flera KlubbSverige-anläggningar har valt att testa konceptet nu för att fylla på med nya medlemmar där man har tappat under våren, framför allt i segmentet seniorer. En anläggning som lyckats väldigt bra med sina kampanjer är Träningslagret i Karlskoga. Vi kontakta Åsa Carlsson, Key Account Manager på Träningslagret, för att ställa några frågor kring vad de tror är hemligheten bakom att det gått så bra.
Frågor till Åsa Carlsson på Träningslagret
Hur många nya leads och medlemmar har ni fått in genom BOOST?
Vi har kört kampanjen Otränad under maj. Vi har totalt fått in 30 leads varav vi konverterat 11 till medlemmar och 2 till PT-kunder.
Vad har ni haft för budget?
Totalt har vi spenderat 1700kr. En kostnad på 56kr/lead och 154kr/ny medlem, så vi är väldigt nöjda med utfallet.
Vad tror ni är hemligheten bakom att det funkat så bra?
Kampanjen Otränad tror jag personligen fungerar så bra för att det är så många om kan identifiera sig med att vara just otränad. Andra kampanjer har ju mycket fokus på viktminskning, men alla som vill komma igång har ju inte ett behov av att gå ner i vikt. Du kan vara normalviktig men ändå otränad. Sen tycker jag att kampanjen är väldigt fint utformad och det bidar nog också till att många blir intresserade.
Sen har vi märkt att vi konverterar våra leads bättre när vi ringer dem samma dag eller dagen efter. Det är stor skillnad jämför med att vänta några dagar. Därför lägger vi inga kampanjer under fredagar och helger, för att vara säkra på att vi kan ringa alla samma eller nästföljande dag.
Hur kommer ni att jobba vidare med BOOST i framtiden?
Vi kommer närmast att fortsätta köra Otränad både för män och kvinnor, på en låg frekvens och under en längre tid, så att det fortsätter trilla in leads i en lagom takt där vi hinner ta hand om alla. Kanske behöver vi komplettera med någon mer kampanj framöver.
Tack Åsa och Träningslagret för att ni delar med er av era erfarenheter! Vi är såklart jätteglada över att det går så bra och att vi får hjälpa er att ta er anläggning framåt.
Har du frågor om BOOST?
Läs mer här eller kontakta oss så berättar vi mer.