Under våren lanserades det nya marknadsföringskonceptet Boost som trots ett år med Corona och en upp och nedvänd bransch har visat sig vara en succé. Kampanjsidor med ett 30-tal olika designer och paketeringar har tillsammans under året genererat över 2500 leads till våra Boost-klubbar.
Vi har träffats i digitala möten en gång i månaden och utbytt tankar och erfarenheter över hela landet. Alla Boost-medlemmar har fått säljcoachning, tips för effektivare Facebook-annonsering samt hjälp med paketering och prissättning. Även i tuffa corona-tider har våra klubbar med hjälp av kampanjsidorna lyckats sälja nya medlemskap, PT small group och PT online på ett imponerade sätt.
Att kunna hjälpa gymmen med det absolut viktigaste i dessa tider känns fantastiskt. Aldrig förr har det varit så viktigare att få igång människor till träning och hitta nya medlemmar. Att vi sedan i maj hjälpt några klubbar att få ca 1500 nya medlemmar mitt i rasande Corona-epidemin är inget annat än imponerande. Jag är väldigt glad för våra Boost-kunders resultat
Vad har vi då lärt oss under året?
87% besöker sidorna via sin mobil
Om vi tittar närmare på statistiken och vilka tider på dygnet våra kampanjsidor besöks så ser vi att majoriteten av besöken sker måndag – torsdag mellan kl 17-22, allra flest besök ser vi tisdagar och onsdagar mellan kl 20-21. När det kommer till vilken enhet våra besökare helst tittar på sidorna i, så sker 87% av alla besök via en mobil, 8% via dator och 5% sker via en surfplatta. Här kan vi lära oss att det absolut viktigaste är att se till att sidan är anpassad och optimerad för mobilen. Att målgruppsanpassa sidorna är effektivt och vi ser att kvinnor konverterar bättre än män, både när det kommer till antal leads och antal betalande kunder. Tittar vi på vad kostanden för lead så har vi en spridning mellan 4kr per lead upp till ca 250kr per lead.
Facebook – den bästa sociala kanalen för att nå ut till många
Facebook är världens största sociala nätverkstjänst och har funnits sedan år 2004. Idag använder 81% av internetanvändarna i Sverige Facebook och 58% gör det dagligen. Den äldre målgruppen använder Facebook mer frekvent än den yngre. (Källa: Svenskarna och Internet 2020). Kvinnor använder sociala medier oftare än män, vilket skulle kunna var en förklaring till varför Boost-kampanjer generellt fungerar bättre för målgruppen kvinnor. Användningen av Instagram fortsätter stadigt att öka och idag använder hälften av alla internetanvändare i Sverige Instagram dagligen.
Genom Boost får vi hjälp med det vi behöver, nämligen paketeringen! Men också stöttningen från er och andra klubbar. Jag gillar verkligen att nätverkets kraft kommer fram och att vi drar lärdomar av varandra. Det finns så otroligt många kompetenta och kreativa människor i nätverket och det är superfint att så många delar med sig av tips och idéer så att vi slipper uppfinna hjulet hela tiden
Vad kommer vi att se mer av 2021?
Till nästa år kommer KlubbSverige att fortsätta att samla in data och insikter för att bli ännu vassare i sin prediktion. Målet är att kunna förutsäga vad en kampanj kommer att kosta och hur många leads den kommer att generera, beroende på vald målgrupp och tidpunkt för kampanjen.
Vill du veta mer?
Är du nyfiken på om Boost skulle fungera hos er? Läs mer och ta kontakt med oss!