Ja, det är en frågeställning som är värd att fundera över. Du har säkert en uppfattning av vad dina medlemmar tycker om din verksamhet. Men hur väl stämmer din uppfattning med verkligheten. Vad är det som faktiskt gör att de väljer dig framför andra aktörer på marknaden? Vilka är dina styrkor som gör att du lockar till dig nya medlemmar och hur arbetar du för att förstärka dem?
Vi är ju inte mer än människor och vi människor är ju generellt sett tyvärr rätt bra på att se våra egna brister och saker som man ska rätta till, förändra eller förbättra. Det är ju i mångt och mycket det hela vår industri lever på – vi är ju experter på att hjälpa andra att förändra och förbättra.
Precis så fungerar vi som företagare och personal även inom vår bransch. Vi har alltid våra öron öppna för att fånga upp ett eventuellt missnöje bland våra kunder. Vi jobbar halvt ihjäl oss för att ständigt förbättra dessa brister. Till sådan grad att vi ibland till och med hittar brister som andra inte ens uppfattar som en brist.
Nu har vi i KlubbSverige under väldigt många år jobbat med kundundersökningar hos flera av våra medlemmar. Vad vi kan se är att en överväldigande majoritet är väldigt nöjda med sina gym runt om i landet. De lovordar och prisar de anläggningar där de tränar, lyfter dem högt över skyarna och proklamerar att det är en plats som som är en viktig del av deras liv. Trots detta tenderar många företagare att istället fokusera på de fåtal som har kritik och mer negativa synpunkter på verksamheten.
Förstärk dina styrkor
Självklart ska du se över vilka förbättringsområden som finns, inget snack om det. Men att lyfta fram de saker som du är bäst på och som är dina faktiska USPar, ja där finns fortfarande utvecklingspotential. Vårt tips till dig är att lika viktigt som att du gör en förbättringsplan för att åtgärda brister och svagheter ska du även göra en ”förstärkningsplan”.
• Hur blir jag ännu bättre på det vi är bäst på?
• Hur kan jag lyfta fram detta ännu bättre på sociala medier och på hemsidan?
• Hur får jag alla medlemmar att prata om just dessa saker och förmedla det till sina medlemmar?
Så vi ställer frågan som vi startade artikeln med igen, fast med ett tillägg.
“Bryr du dig om vad dina medlemmar tycker och vad gör du åt det?”
Nu i vår är det dags igen. Då drar vi igång en ny omgång av vår nya digitala kundundersökning. Kanske dags att faktiskt ta reda på dina verkliga styrkor och vi hjälper självklart till med att lägga en plan för hur du förstärker dessa.
Vill du göra en kundundersökning?
Då har du kommit helt rätt. Vi har under många år gjort mängder av branschanpassade kundundersökning. Jämför dina resultat med andra och se hur du ligger till. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer.